Vattenfall InHouse satsar internationellt inom skräddarsydda energilösningar

Som en del av Vattenfalls strategi att erbjuda sina kunder klimatsmarta lösningar gör Vattenfall en internationell satsning för att utveckla, leverera och driva decentraliserade och integrerade energilösningar för fastighetsägare. En ny affärsenhet bildas med verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien och mot slutet av 2018 även i Nederländerna.

Enklare och mer kostnadseffektiva energilösningar som exempelvis solpaneler, elbilsladdning och lokal värme- och lagringsteknik gör det möjligt för fastighetsägare att bidra till att bli fossilfria inom en generation.

– I framtidens energilandskap kommer en stor del av energin att produceras, lagras, omvandlas och fördelas lokalt. Kunderna förväntar sig kostnadseffektiva och tillförlitliga lösningar som är skräddarsydda efter deras behov och som kommer från en pålitlig och kompetent partner som Vattenfall. Därför är det här en viktig satsning för oss, säger Vattenfalls koncernchef Magnus Hall.

Ett hus är inte längre en passiv mottagare av centralt producerad el och värme eftersom decentraliserad produktion inte bara har blivit mer kostnadseffektiv utan också i hög grad bidrar till en fossilfri livsstil. Samtidigt ökar behovet av fastighetsnära laddstationer för elbilar. Fastigheter förvandlas i allt större utsträckning till sofistikerade energisystem som måste kunna lagra och optimera energi över tid.

Vattenfalls nya affärsenhet BU Energy Solutions ska hjälpa fastighetsägare, bland andra bostadsrättsföreningar, fastighetsbolag och utvecklare, att uppfylla dessa behov genom att utforma, installera och driva smarta energilösningar som har skräddarsytts för varje enskild kund. Under varumärket InHouse erbjuder Vattenfall en produktportfölj för att kombinera utrustning och tjänster till en komplett och bekväm energilösning.

– Vi kommer att erbjuda solpaneler, elbilsladdning, lokal värme- och lagringsteknik samt separata mätare för att minska energianvändningen, antingen var för sig eller som helintegrerade lösningar. Utgångspunkten är att hitta det optimala alternativet för såväl fastigheten som ägaren, säger Mattias Tingvall, chef för den nya affärsenheten Energy Solutions.

För mer information, kontakta:

Vattenfalls pressavdelning 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Laddstation i Amsterdam

Flexiblare laddning testas i Amsterdam

I Amsterdam är Vattenfall del av en ny studie på flexibel laddningshastighet för elbilar.

Elbil på laddning vid InCharge-laddstolpe

Nytt samarbete: Vattenfall InCharge och Heimstaden laddar för framtiden

Vattenfall InCharge och bostadsfastighetsbolaget Heimstaden har ingått ett samarbete om att installera elbilsladdstationer till hyresgäster och anställda i hela Sverige.

Laddstolpe_Fotograf_Vattenfall_Hans-Peter_van_Velthoven

Holland går före: här sätts laddstolpar upp innan de behövs

Vattenfall placerar ut 8 000 laddstationer i nederländska Noord-Brabant och Limburg. Av dessa laddstationer placeras 4 500 proaktivt,