Vattenfall lanserar laddnätverket InCharge i Storbritannien

Vattenfalls mål är att inom fem år bli en ledande operatör av laddinfrastruktur i nordvästra Europa. Nu tar Vattenfall ett första steg in på den brittiska marknaden för elbilsladdning genom lanseringen av laddnätverket InCharge.

– Vi är övertygade om att det bästa sättet att göra transporter fossilfria inom en generation är att gå över till elfordon. Därför bygger vi ut vårt laddnät InCharge över hela nordvästra Europa. Vi är i Storbritannien för att växa, och den brittiska ambitionen vad gäller elfordon passar perfekt med vår strategi för smarta och digitaliserade lösningar för laddbara fordon, säger Magnus Hall, Vattenfalls vd och koncernchef.

Vattenfalls strategi är att bli fossilfria inom en generation och i investeringsplanen för 2018-2019 har Vattenfall avsatt tre miljarder kronor för utvecklingen av nya affärer, bland annat för laddinfrastruktur och batterilagring.

– Kombinationen av Vattenfalls investeringsplaner och smarta lösningar för hem-, kontors- och destinationsladdning kommer att öka förtroendet hos den unga brittiska elfordonsmarknaden. Det ökar konkurrensen och hjälper till att möta räckviddsångesten. Satsningen stödjer rena luftzoner i brittiska städer och sänker i slutändan kostnaderna för brittiska förare, säger Tomas Björnsson, chef för Vattenfall E-mobility.

InCharge kommer att växa genom partnerskap med kommersiella utvecklare, fastighetsföretag, industrier, ägare av fordonsparker och offentliga verksamheter som lokala myndigheter för att installera laddstationer runt om i Storbritannien.

Vattenfall kommer att lansera InCharge i Storbritannien i juni 2018.

Fakta
Vattenfall har för närvarande 9 000 laddpunkter i drift i Sverige, Nederländerna och Tyskland. Laddnätet InCharge lanserades i Sverige i november 2016. Läs mer på www.goincharge.com

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Vattenfall laddstation

Flexibel laddning sänker kostnaderna och ökar nätstabiliteten

Styrning av elfordonsladdning kan bidra med välbehövlig flexibilitet till elnätet. I Berlin och Amsterdam testar Vattenfall flexibel laddning i två intressanta nya projekt.

InCharge-laddpunkt på Valhallavägen i Stockholm

Nästan en dubblering av antalet laddpunkter i Stockholm

I samarbete med Stockholms stad öppnar InCharge, ett initiativ från Vattenfall, ytterligare sex nya publika laddgator under våren. Det innebär 55 nya laddpunkter till de redan 80.

Flygplatsen i Örnsköldsvik

LFV och Vattenfall i samarbete om den fossilfria flygplatsen

LFV och Vattenfall inleder nu ett forskningssamarbete som innebär ytterligare steg mot en fossilfri transportsektor.