Forsmark

Produktionsrekord för Vattenfalls kärnkraft

Årsproduktionen på totalt 55 TWh vid Vattenfalls kärnkraftverk i Forsmark och Ringhals 2018 var den högsta någonsin sedan starten för 43 år sedan. Det motsvarar en dryg tredjedel av Sveriges elproduktion under året.

Forsmark och Ringhals bidrog till den nordiska elmarknaden med rekordproduktion under förra året. Forsmark producerade 25 TWh och Ringhals 30 TWh, totalt 55 TWh. År 2017 var den totala produktionen 52 TWh.

– Jag känner mig stolt över kärnkraften och alla medarbetare som lägger ett rekordår bakom sig. De visar prov på ett stort ansvarstagande för säkerhet och stabil drift vilket är en solid grund att stå på när vi nu investerar i och planerar för långtidsdrift in mot 2040, säger Magnus Hall, vd och koncernchef.

Fortsatt stabil drift inom kärnkraft, vattenkraft och vindkraft är en förutsättning för att nå Vattenfalls mål om att erbjuda alla kunder klimatsmart energi och att möjliggöra ett liv fritt från fossila bränslen inom en generation.

– Resultatet i vår svenska kärnkraft för 2018 ger all anledning att vara optimistisk om kärnkraftens bidrag till att möta klimatutmaningen, stabil elförsörjning och fortsatt elektrifiering av samhället. Jag vill särskilt tacka alla våra medarbetare som jobbar med kärnkraft och jag gläds med alla på Ringhals över produktionsrekorden vid Ringhals 1 och Ringhals 4, säger Torbjörn Wahlborg, Elproduktionschef Vattenfall.

Förra året svarade Sveriges kärnkraft för 42 procent och vattenkraften för 39 procent av svensk elkraftproduktion. Svensk kärnkraft är moderniserad och Ringhals 3 och 4 samt Forsmark 1, 2 och 3 är väl rustade för långtidsdrift.

Magnus Kryssare, pressekreterare, tel. +46 76-769 56 07, e-post: magnus.kryssare@vattenfall.com

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Reaktor 1 i Ringhals

Reaktorn Ringhals 1 har gått i mål

Efter nära 45 års drift har nu kärnreaktorn Ringhals 1 utanför Varberg ställts av för gott. Reaktorn togs i kommersiell drift 1 januari 1976 och beräknas vid sin slutliga avställning ha leve...

Ringhals kärnkraftverk

Vattenfalls miljardsatsning godkänns av Strålsäkerhetsmyndigheten

Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, har gett kärnkraftverken Ringhals och Forsmark godkänt för de lösningar som säkrar oberoende härdkylning.

Torbjörn Wahlborg, chef för BA Generation inom Vattenfall, och Kalev Kallemets, VD för Fermi Energia, vid signering av avsiktsförklaringen

Vattenfall fördjupar samarbetet om små modulära reaktorer i Estland

Under det senaste året har Vattenfall deltagit i en förstudie med det nystartade estländska energibolaget Fermi Energia för att undersöka förutsättningarna för att bygga så kallade SMR-reakt...