Vattenfall och Honda utvecklar klimatsmart och kostnadseffektiv laddlösning

Vattenfall och teknikföretaget Honda har i dag undertecknat en avsiktsförklaring om att införa laddlösningar för elbilar som laddas hemma och flexibla elavtal, skräddarsydda för elfordonsägare i Europa. Lösningen kommer till en början att införas i Storbritannien och Tyskland under 2020.

Vattenfalls mål är att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Elektrifieringen av transporter i kombination med förnybar energi kommer att spela en viktig roll i omställningen. Vattenfall strävar efter att, i samarbete med partners, bli en ledande operatör inom laddinfrastruktur.

– Honda ser tydligt att framtiden är elektrifierad, precis som vi. Vi vill underlätta för elfordonsförare i Europa. Detta viktiga partnerskap visar att det är enkelt att bidra till ett fossilfritt liv, som möjliggörs genom förnybar el, och samtidigt minska sina kostnader vid elbilsladdning, säger Tomas Björnsson, chef för Vattenfall E-mobility.

Vattenfall kommer även att ansvara för installationen av Honda Power Charger genom godkända leverantörer i både Storbritannien och Tyskland. Kunderna kommer att erbjudas ett konkurrenskraftigt avtal om förnybar el med Vattenfall.

För Honda är partnerskapet en viktig milstolpe i utvecklingen av deras energihanteringsverksamhet och en hörnsten i Hondas ”Electric Vision”-strategi i Europa.

– Det här samarbetet är en viktig hörnsten i leveransen av vår energihanteringsverksamhet för Europa. Partnerskapet med Vattenfall gör det möjligt för oss att förse elfordonsägare med kostnadseffektiv laddning samtidigt som vi maximerar användningen av förnybar energi. Honda är ledande inom det här området, och vi ser fram emot att utforska potentialen i detta nya affärsområde, säger Jorgen Pluym, projektledare för energihantering, Honda Motor Europe.

När elbilsägaren inte laddar hemma kan man enkelt ladda i det publika laddnätet InCharge, ett brett nätverk bestående av offentliga laddstationer i nordvästra Europa.

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, +46 (0)8 739 5010, press@vattenfall.com

Snabbladdstation för elbilar i Nordnorge

Nytt samarbete möjliggör snabbladdning i Nordnorge

Ishavskraft AS, en av Norges största kraftleverantörer, inleder ett samarbete med Vattenfall och ABB. Uppdraget är att möjliggöra elbilsladdning i Nordnorge.

Vattenfall Solar Team Foto: Hans-Peter van Velthoven
Foto: Hans-Peter van Velthoven

Vattenfall Solar Team slår världsrekordet i långkörning för solbilar under en gassande het sommardag

Solbilsmästarna gör skäl för sitt rykte genom att under tolv timmar köra Nuna Phoenix över 924 kilometer enbart på solkraft.

Från semester till svemester

Semester, äntligen! Ofta väntar en utlandsresa men i år är det annorlunda – och ett perfekt tillfälle att upptäcka Sverige och att svemester är helt fantastiskt.