Kvinna som laddar en elbil

Vattenfall och NewMotion startar samarbete för laddning av elbilar i Storbritannien

Vattenfall och NewMotion, två ledande företag inom smarta laddningslösningar för elfordon i Europa, har tecknat ett roamingavtal för Storbritannien. Genom samarbetet kommer laddningsmöjligheterna för elfordon att utökas genom tillgång till ytterligare över 400 publika laddningsplatser runt om i Storbritannien via en enda app eller betalkort.

- Utvecklingen av elbilar är i ett viktigt skede och för att få riktigt genomslag för elfordon måste olika laddningsnätverk och bilar arbeta problemfritt ihop för att göra laddningen enkel och snabb för kunderna. Avtalet med NewMotion är bland de första i sitt slag i Storbritannien och ett viktigt steg mot att erbjuda en problemfri laddning för brittiska elbilsförare, säger Tomas Björnsson, ansvarig för laddinfrastruktur vid Vattenfall.

Idag är det brittiska laddnätverket till stora delar "stängt", med mycket få roamingavtal som möjliggör enkel användning av olika operatörers laddstationer. Elbilsförare behöver idag flera appar och betalkort för att kunna få tillgång till olika operatörers laddningsplatser, medan det oftast räcker med bara ett betalkort i nätverken i andra delar av Europa. För närvarande finns det cirka 25 000 publika laddpunkter i Storbritannien, varav endast en liten andel är anslutna genom roamingavtal.

Om Vattenfall och eltransporter:
Vattenfalls mål är att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation och elektrifierade transporter är en viktig del i denna omställning. Vattenfall erbjuder kompletta lösningar för laddning av elfordon - laddning hemma, på jobbet, i affärer och genom satsningar på publika ladd- och roamingavtal, vilket ger enkel åtkomst till ett internationellt nätverk av publika laddpunkter. Vattenfall driver 14 500 laddpunkter och är tillsammans med partners i färd med att bygga inCharge, ett av de största laddningsnätverken i Nordeuropa.

Om NewMotion:
NewMotion är ett ledande företag inom smarta laddningslösningar för eldrivna fordon i Europa och har installerat mer än 55 000 laddpunkter i hela regionen. NewMotion är del av Shell-koncernen.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Snabbladdstation för elbilar i Nordnorge

Nytt samarbete möjliggör snabbladdning i Nordnorge

Ishavskraft AS, en av Norges största kraftleverantörer, inleder ett samarbete med Vattenfall och ABB. Uppdraget är att möjliggöra elbilsladdning i Nordnorge.

Vattenfall Solar Team Foto: Hans-Peter van Velthoven
Foto: Hans-Peter van Velthoven

Vattenfall Solar Team slår världsrekordet i långkörning för solbilar under en gassande het sommardag

Solbilsmästarna gör skäl för sitt rykte genom att under tolv timmar köra Nuna Phoenix över 924 kilometer enbart på solkraft.

Från semester till svemester

Semester, äntligen! Ofta väntar en utlandsresa men i år är det annorlunda – och ett perfekt tillfälle att upptäcka Sverige och att svemester är helt fantastiskt.