Kvinna som laddar en elbil

Vattenfall och NewMotion startar samarbete för laddning av elbilar i Storbritannien

Vattenfall och NewMotion, två ledande företag inom smarta laddningslösningar för elfordon i Europa, har tecknat ett roamingavtal för Storbritannien. Genom samarbetet kommer laddningsmöjligheterna för elfordon att utökas genom tillgång till ytterligare över 400 publika laddningsplatser runt om i Storbritannien via en enda app eller betalkort.

- Utvecklingen av elbilar är i ett viktigt skede och för att få riktigt genomslag för elfordon måste olika laddningsnätverk och bilar arbeta problemfritt ihop för att göra laddningen enkel och snabb för kunderna. Avtalet med NewMotion är bland de första i sitt slag i Storbritannien och ett viktigt steg mot att erbjuda en problemfri laddning för brittiska elbilsförare, säger Tomas Björnsson, ansvarig för laddinfrastruktur vid Vattenfall.

Idag är det brittiska laddnätverket till stora delar "stängt", med mycket få roamingavtal som möjliggör enkel användning av olika operatörers laddstationer. Elbilsförare behöver idag flera appar och betalkort för att kunna få tillgång till olika operatörers laddningsplatser, medan det oftast räcker med bara ett betalkort i nätverken i andra delar av Europa. För närvarande finns det cirka 25 000 publika laddpunkter i Storbritannien, varav endast en liten andel är anslutna genom roamingavtal.

Om Vattenfall och eltransporter:
Vattenfalls mål är att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation och elektrifierade transporter är en viktig del i denna omställning. Vattenfall erbjuder kompletta lösningar för laddning av elfordon - laddning hemma, på jobbet, i affärer och genom satsningar på publika ladd- och roamingavtal, vilket ger enkel åtkomst till ett internationellt nätverk av publika laddpunkter. Vattenfall driver 14 500 laddpunkter och är tillsammans med partners i färd med att bygga inCharge, ett av de största laddningsnätverken i Nordeuropa.

Om NewMotion:
NewMotion är ett ledande företag inom smarta laddningslösningar för eldrivna fordon i Europa och har installerat mer än 55 000 laddpunkter i hela regionen. NewMotion är del av Shell-koncernen.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Laddning av elbil

Vattenfall InCharge ska leverera 200 laddstationer till Stora Enso

Vattenfall InCharge ska börja installationen av cirka 200 laddstationer vid Stora Ensos 25 kontor och anläggningar i Sverige.

Elbil på laddning vid InCharge-station på Erik Dahlbergsgatan i Stockholm

Vattenfall InCharge mer än dubblerar antalet laddplatser i Stockholm

Under 2023 har Vattenfall InCharge etablerat sex nya laddgator och finns nu på 21 gator i Stockholm. Samtidigt uppgraderas befintliga laddgator med fler laddplatser.

Induktionsladdning

Elfordon och laddning – dags att kapa sladden?

Ny teknikutveckling gör trådlös laddning till den perfekta lösningen för alla slags fordon och transporter.