Vattenfall i exklusivt ramavtal om elbilsladdning i norr

Tusentals nya laddpunkter i norra Sverige blir nu möjligt genom att HSB Norr, den nordligaste av de regionala HSB-föreningarna, erbjuder alla medlemmar laddlösningar med hjälp av InCharge från Vattenfall.

Elbilsladdare

– Nästan 90 procent av all elbilsladdning sker hemma eller på jobbet. Bor man i en lägenhet kan det vara svårt eftersom det ofta är krångligt att ta beslut om en laddlösning som passar alla. HSB Norr har insett detta och snart kan medlemmarna enkelt gå över till eldrift om de vill. Att dessutom ladda med fossilfri el gör att utsläppen minskas rejält, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-Mobility Norden.

Ramavtalet börjar gälla från och med januari 2020 och kommer att erbjudas de cirka 400 bostadsrättsföreningar som börjat efterfråga laddlösningar. HSB Norr planerar även att som ett nästa steg installera laddstationer i sina hyresfastigheter.

HSB går i spetsen för ett klimatmedvetet byggande och minskade utsläpp. De vill på ett tryggt, enkelt och långsiktigt sätt underlätta i omställningen till elbilar.

– Våra medlemmar och kunder har länge efterfrågat elbilsladdning för de boende och besökare. Det känns extra roligt att vi nu kan erbjuda alla bostadsrättsföreningarna, från Umeå till Kiruna, en lösning som ger oss fördelen att kunna vända oss till en upphandlad aktör. Vattenfall kan hjälpa till med alla frågor från installation till drift samt att de känner oss och de behov vi har. Enklare kan det inte bli, säger Simon Blomberg, ramavtalsansvarig på HSB Norr.

Fakta: Bostadskooperationen HSB Norr har idag ca 38 000 medlemmar, 7 700 bosparare och 170 anställda. Genom Vattenfalls laddlösning InCharge erbjuds en helhetslösning med uppkopplade laddboxar, betallösning, support och kundservice i Umeå. De aktuella operatörstjänsterna är: InCharge Smart Brf för bostadsrättsföreningar och InCharge Smart Besöksladdning för publik besöksladdning.

Länkar:
www.incharge.vattenfall.se
www.hsb.se/norr

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Simon Blomberg, ramavtalsansvarig HSB Norr, 010-303 20 91, simon.blomberg@hsb.se

InCharge-laddpunkt på Valhallavägen i Stockholm

Nästan en dubblering av antalet laddpunkter i Stockholm

I samarbete med Stockholms stad öppnar InCharge, ett initiativ från Vattenfall, ytterligare sex nya publika laddgator under våren. Det innebär 55 nya laddpunkter till de redan 80.

Flygplatsen i Örnsköldsvik

LFV och Vattenfall i samarbete om den fossilfria flygplatsen

LFV och Vattenfall inleder nu ett forskningssamarbete som innebär ytterligare steg mot en fossilfri transportsektor.

En eldriven tung lastbil från Kaunis Iron i ett pilottest med bl.a. Vattenfall om fossilfri eldrift

Eldriven tung lastbil utmanar arktiskt klimat

Fungerar eldrift av tunga lastbilar i minus 44 grader? Nu samverkar Kaunis Iron med Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss i ett unikt pilotprojekt för att utveckla framt...