Vattenfalls miljardsatsning godkänns av Strålsäkerhetsmyndigheten

Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, har gett kärnkraftverken Ringhals och Forsmark godkänt för de lösningar som säkrar oberoende härdkylning. Vattenfalls kärnkraftverk har investerat nära tre miljarder kronor i extra säkerhetssystem för reaktorerna Ringhals 3-4 och Forsmark 1-2-3 som är ett krav för att driften av reaktorerna ska få fortsätta efter årsskiftet.

- Godkännandet innebär att Ringhals och Forsmark lagt till ett oberoende säkerhetssystem till redan säkra anläggningar. Nu kan vi fortsätta planera för fortsatt drift av våra kärnkraftreaktorer i ytterligare decennier, säger Torbjörn Wahlborg, produktionschef inom Vattenfall.

Efter flera års planering och användning av många tusen ton betong står nu robusta nya byggnader på plats bredvid respektive reaktor.

- Byggnaderna inrymmer system som konstruerats för att klara dramatiska situationer och naturkatastrofer som till exempel isstormar eller extrema förändringar i temperaturer och vattennivåer. Det ska också klara jordbävningar av en magnitud som statistiskt sätt bara kan inträffa en gång på en miljon år i vår del av världen, säger Björn Linde, VD för Ringhals och Forsmark.

Olika lösningar
Ringhals och Forsmark har valt olika lösningar för den oberoende härdkylningen eftersom produktionstekniken skiljer sig mellan kärnkraftverken: Forsmark 1-3 är kokvattenreaktorer och Ringhals 3-4 är tryckvattenreaktorer.

I december 2014 beslutade Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, att alla svenska reaktorer måste förses med oberoende härdkylning: en förutsättning för att följa internationella krav och få köra verken vidare efter 1 januari 2021. Om den vanliga elförsörjningen bryts kommer ett oberoende system med separat elförsörjning att pumpa in kylvatten över reaktorhärden i minst 72 timmar. Syftet är att förhindra en utebliven kylning vid extrema situationer.

Vattenfalls pressavdelning, telefon +46 8 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Reaktor 1 i Ringhals

Reaktorn Ringhals 1 har gått i mål

Efter nära 45 års drift har nu kärnreaktorn Ringhals 1 utanför Varberg ställts av för gott. Reaktorn togs i kommersiell drift 1 januari 1976 och beräknas vid sin slutliga avställning ha leve...

Torbjörn Wahlborg, chef för BA Generation inom Vattenfall, och Kalev Kallemets, VD för Fermi Energia, vid signering av avsiktsförklaringen

Vattenfall fördjupar samarbetet om små modulära reaktorer i Estland

Under det senaste året har Vattenfall deltagit i en förstudie med det nystartade estländska energibolaget Fermi Energia för att undersöka förutsättningarna för att bygga så kallade SMR-reakt...

Vattenfall och Kaunis Iron i nytt samarbete om elektrifierad fossilfri gruvdrift

Vattenfall AB och Kaunis Iron AB har tecknat en avsiktsförklaring om att utveckla en fossilfri och elektrifierad gruvdrift vid järnmalmsgruvan i Pajala.