Reaktorn Ringhals 1 har gått i mål

Efter nära 45 års drift har nu kärnreaktorn Ringhals 1 utanför Varberg ställts av för gott. Reaktorn togs i kommersiell drift 1 januari 1976 och beräknas vid sin slutliga avställning ha levererat hela 220 terawattimmar el, vilket motsvarar hela Göteborgs elförbrukning sedan reaktorns driftstart.

- Samtidigt som vi har installerat oberoende härdkylning i reaktorerna Ringhals 3 och 4 för fortsatt drift i ytterligare decennier bör vi uppmärksamma det stora bidrag som Ringhals 1 lämnat till det svenska samhället. Våra medarbetare har med stort engagemang tagit Ringhals 1 hela vägen i mål och det är vi stolta över på Vattenfall, säger Torbjörn Wahlborg, produktionschef för Vattenfall.

Liksom reaktorn Ringhals 2 för ett år sedan har Ringhals 1 gått i mål med ”flaggan i topp” efter att ha producerat 220 TWh fossilfri elektricitet. Om istället motsvarande mängd el producerats med fossilbaserad kraft hade CO2-utsläppen ökat med drygt 200 miljoner ton.

Nästa steg efter löpande effektdrift är att tömma reaktorn på kärnbränsle, därefter börjar anläggningen förberedas för avveckling. Nedmonteringen kommer starta i större skala andra halvåret 2022.

Elproduktionen på Ringhals fortsätter nu med reaktorerna Ringhals 3 och 4 där man nyligen investerade 900 miljoner i oberoende härdkylning, ett myndighetskrav för fortsatt drift efter årsskiftet. Ringhals 3 och 4 står för cirka 12% av landets elproduktion.

Ringhals huvudägare Vattenfall fattade i slutet av april 2015 av affärsmässiga skäl ett inriktningsbeslut om en stängning av Ringhals 1 och 2, omkring fem år tidigare än planerat. Ett formellt beslut om stängning togs senare av Ringhals styrelse. Därefter har investeringarna i anläggningarna begränsats samtidigt som den återstående drifttiden har anpassats så att bränslet och bemanningen för först Ringhals 2 och nu Ringhals 1 utnyttjats på bästa sätt.

Vattenfalls pressavdelning, telefon +46 8 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Reaktortank Ringhals

Kommentar till marknadsmeddelande utfärdat via Nord Pool den 31 augusti 2021

Kärnkraftverken Ringhals AB och Forsmarks Kraftgrupp har idag, 31 augusti, meddelat elmarknaden Nord Pool, via så kallade UMM (Urgent Market Message), att risken för produktionspåverkan från...

Christopher Eckerberg, Vattenfalls chef för avveckling av kärntekniska anläggningar, och Aziz Dag, VD Westinghouse Electric Sweden AB, signerar avtalet för rivning av stora radioaktiva komponenter I Ringhals 1 och Ringhals 2. Foto: Vattenfall, fotograf John Guthed

Vattenfall avtalar om nedmontering av stora radioaktiva komponenter i Ringhals 1 och 2

Vattenfall har tecknat avtal med Westinghouse Electric Sweden AB för nedmontering av reaktortankar och deras inre delar samt bränsleställ i Ringhals 1 och Ringhals 2.

Reaktorhallen i Ågestaverket

Drygt en femtedel av material och radioaktivitet avlägsnat från Ågestaverket

Vattenfall har under det första året med operativ nedmontering och rivning av Ågestaverket utanför Stockholm tagit ut 500 av totalt 2000 ton material.