Reaktorn Ringhals 1 har gått i mål

Efter nära 45 års drift har nu kärnreaktorn Ringhals 1 utanför Varberg ställts av för gott. Reaktorn togs i kommersiell drift 1 januari 1976 och beräknas vid sin slutliga avställning ha levererat hela 220 terawattimmar el, vilket motsvarar hela Göteborgs elförbrukning sedan reaktorns driftstart.

- Samtidigt som vi har installerat oberoende härdkylning i reaktorerna Ringhals 3 och 4 för fortsatt drift i ytterligare decennier bör vi uppmärksamma det stora bidrag som Ringhals 1 lämnat till det svenska samhället. Våra medarbetare har med stort engagemang tagit Ringhals 1 hela vägen i mål och det är vi stolta över på Vattenfall, säger Torbjörn Wahlborg, produktionschef för Vattenfall.

Liksom reaktorn Ringhals 2 för ett år sedan har Ringhals 1 gått i mål med ”flaggan i topp” efter att ha producerat 220 TWh fossilfri elektricitet. Om istället motsvarande mängd el producerats med fossilbaserad kraft hade CO2-utsläppen ökat med drygt 200 miljoner ton.

Nästa steg efter löpande effektdrift är att tömma reaktorn på kärnbränsle, därefter börjar anläggningen förberedas för avveckling. Nedmonteringen kommer starta i större skala andra halvåret 2022.

Elproduktionen på Ringhals fortsätter nu med reaktorerna Ringhals 3 och 4 där man nyligen investerade 900 miljoner i oberoende härdkylning, ett myndighetskrav för fortsatt drift efter årsskiftet. Ringhals 3 och 4 står för cirka 12% av landets elproduktion.

Ringhals huvudägare Vattenfall fattade i slutet av april 2015 av affärsmässiga skäl ett inriktningsbeslut om en stängning av Ringhals 1 och 2, omkring fem år tidigare än planerat. Ett formellt beslut om stängning togs senare av Ringhals styrelse. Därefter har investeringarna i anläggningarna begränsats samtidigt som den återstående drifttiden har anpassats så att bränslet och bemanningen för först Ringhals 2 och nu Ringhals 1 utnyttjats på bästa sätt.

Vattenfalls pressavdelning, telefon +46 8 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Ringhals kärnkraftverk

Vattenfalls miljardsatsning godkänns av Strålsäkerhetsmyndigheten

Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, har gett kärnkraftverken Ringhals och Forsmark godkänt för de lösningar som säkrar oberoende härdkylning.

Torbjörn Wahlborg, chef för BA Generation inom Vattenfall, och Kalev Kallemets, VD för Fermi Energia, vid signering av avsiktsförklaringen

Vattenfall fördjupar samarbetet om små modulära reaktorer i Estland

Under det senaste året har Vattenfall deltagit i en förstudie med det nystartade estländska energibolaget Fermi Energia för att undersöka förutsättningarna för att bygga så kallade SMR-reakt...

Vattenfall och Kaunis Iron i nytt samarbete om elektrifierad fossilfri gruvdrift

Vattenfall AB och Kaunis Iron AB har tecknat en avsiktsförklaring om att utveckla en fossilfri och elektrifierad gruvdrift vid järnmalmsgruvan i Pajala.