Vattenfall och E.ON förenklar betalning av elbilsladdning

I takt med att elbilarna blir allt fler växer behovet av ett enhetligt betalsystem för publika laddstationer. Vattenfall InCharge och E.ON kommer att förenkla betalningen för laddning och ge tillgång till båda bolagens laddnätverk genom roaming i Sverige. Den förenklade betallösningen ger kunderna, i ett första steg, tillgång till närmare 1 000 publika snabb- och destinationsladdningspunkter redan i sommar.

Nu har två av de större laddoperatörerna i Sverige, Vattenfall InCharge och E.ON, tagit fram en betalningslösning som ger kunderna, oavsett om man väljer Vattenfall eller E.ON som tjänsteleverantör, tillgång till bolagens laddpunkter genom roaming. Samarbetet går också i linje med det regeringsupprop som lades fram förra året om att förenkla betalningen i samband med laddning.

– Vattenfall och E.ON har under lång tid aktivt investerat i och verkat för att bygga ut den publika laddinfrastruktur som är nödvändig för att möta det växande intresset av att kunna köra på el. Detta ömsesidiga IT-samarbete gör att vi undviker fördyrande roaming-plattformar. Med denna lösning kan kunden med ett laddkort komma åt båda parters laddnätverk och även få en faktura, oavsett vem man har laddat hos, vilket förenklar elbilsvardagen, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden.

Över 200 000 elbilsägare kommer att erbjudas att ladda och betala enklare redan i sommar. I dag krävs flera olika abonnemang, laddkort, appar mm. för att ta del av den publika laddinfrastrukturen. Fördelarna är flera; ett laddkort för båda nätverken, tydliga priser i app, en faktura oavsett vem man laddat hos och kunden kan direkt se om en laddare är ledig i respektive parts app.

­– Nu tar vi ytterligare ett viktigt steg framåt för att göra det ännu smidigare för elbilsföraren att både kunna hitta och ladda publikt. Digitala gränssnitt, där man enkelt kan se priser och status på laddare, är ett centralt fundament för en modern och bekväm lösning. Ambitionen är att underlätta övergången till ett fossilfritt transportsystem och detta är ett steg på vägen, säger Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden.

Länkar:
InCharge
E.ON

Heidi Stenström, pressekreterare Vattenfall, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Pernilla Schoug, E.ONs pressavdelning, 070-655  14 85, pernilla.schoug@eon.se

Laddstation i Amsterdam

Flexiblare laddning testas i Amsterdam

I Amsterdam är Vattenfall del av en ny studie på flexibel laddningshastighet för elbilar.

Elbil på laddning vid InCharge-laddstolpe

Nytt samarbete: Vattenfall InCharge och Heimstaden laddar för framtiden

Vattenfall InCharge och bostadsfastighetsbolaget Heimstaden har ingått ett samarbete om att installera elbilsladdstationer till hyresgäster och anställda i hela Sverige.

Laddstolpe_Fotograf_Vattenfall_Hans-Peter_van_Velthoven

Holland går före: här sätts laddstolpar upp innan de behövs

Vattenfall placerar ut 8 000 laddstationer i nederländska Noord-Brabant och Limburg. Av dessa laddstationer placeras 4 500 proaktivt,