Vattenfall och Volkswagen: Första leveransen av eldrivna ID. Buzz Cargo i Nyköping

Välkommen tisdagen den 6 december kl. 12:00-13:30 till Söderbergs Bil i Nyköping. Volkswagen visar upp och överlämnar ID. Buzz Cargo som är den första transportbilen som utvecklats som ren elbil från grunden.

Idag står transportsektorn för cirka 70% av utsläppen. Därför är eldrivna fordon en viktig del för att minska dessa. 2017 tog Vattenfall beslut om att elektrifiera hela den egna fordonsflottan om 4 600 fordon, men det var svårt att hitta lätta, kommersiella fordon, som utgörs av små, medelstora och stora skåpbilar transportbilar - fram tills nu.

Vattenfall Services är den enhet inom Vattenfall som arbetar mest ute på fältet och behöver lastutrymmen för verktyg och maskiner. Nu kommer dem första ID. Buzz Cargo eldrivna transportbilen att börja användas i Nyköping och totalt blir det 15 eldrivna transportbilar till att börja med i Sverige.

Erik Nolberger från Vattenfall och Joakim Höög från Volkswagen är på plats för att berätta om transportbilen, utmaningar och behov, men också om varför företag är viktiga i energiomställningen. Möjlighet finns att provåka, ladda och även träffa den första Vattenfall Service medarbetaren som ska köra transportbilen.

Dag/tid:
Tisdag 6/12 kl. 12:00-13:30

Adress:
Söderbergs Bil, Norrköpingsvägen 3 i Nyköping. Karta.

På pressvisningen medverkar:
Erik Nolberger, Fordonschef på Vattenfall Service
Joakim Höög, Key Account Manager på Volkswagen Transportbilar Sverige

Mer information och anmälan:
press@vattenfall.com, alt. till Heidi Stenström, 070-611 81 92

Mobil laddstation från Vattenfall lastas av intill Hemköp-butik i Söderköping

Vattenfall placerar mobil snabbladdstation i Söderköping

Vattenfall kommer under en testperiod mellan maj och augusti att ha en mobil snabbladdare för elbilar på plats vid Hemköp i Söderköping, en strategisk placering längs med E22:an.

Bilbesiktning på Opus-station

Vattenfall och Opus i samarbete för minskade klimatavtryck

Vattenfall ska som ”Smart Energy Partner” hjälpa besiktningsföretaget Opus Bilprovning, med 100 stationer i Sverige, att hitta vägar som minskar Opus klimatavtryck.

Laddning av elbil

Vattenfall InCharge ska leverera 200 laddstationer till Stora Enso

Vattenfall InCharge ska börja installationen av cirka 200 laddstationer vid Stora Ensos 25 kontor och anläggningar i Sverige.