Två eldrivna taxibilar på laddplatser

Vattenfall testar trådlös teknik i eldrivna taxibilar

Vattenfalls automatiserade ladd- och betallösning, InCharge, ska förenkla betalningsprocessen i ett test för trådlös laddning. I testet ingår ett antal Volvo XC40 Recharge som ska användas som taxibilar i Göteborg under tre år.

I samarbete med Volvo Cars, Cabonline, Momentum Dynamics, Göteborg Energi och Business Region Göteborg testar Vattenfall en ny trådlös laddningsteknik i stadsmiljö. De trådlösa laddstationerna kommer att placeras ut i två områden i Göteborg.

Laddningen startar automatiskt när ett kompatibelt fordon parkeras på en laddningsplatta nedfälld i gatan. Laddstationen kommunicerar med en mottagare i bilen och laddning, och därefter betalning, kan påbörjas efter identifiering. En sammanfattande faktura skickas från Vattenfall en gång i månaden.

– Under testperioden kommer Vattenfall att säkerställa att den automatiserade betalningslösningen, InCharge, fungerar smidigt även för trådlös laddning. Om allt går bra kan det bli ett intressant alternativ för framtida elbilsladdning. Att kunna ladda och betala virtuellt är ett spännande steg framåt och jag ser verkligen fram emot att ta del av testresultaten, säger Susanna Hurtig, Nordenchef Vattenfall E-mobility.

Projektet är det första långsiktiga testet av helt eldrivna Volvobilar i kommersiellt bruk. Bilarna kommer att användas tolv timmar per dag och köras cirka 100 000 km per år.

– Gröna Göteborg initiativet gör det möjligt för oss att prova spännande nya tekniker i en verklig miljö och sedan utvärdera dessa inför en potentiell framtida bred introduktion. Att utveckla och testa nya laddtekniker tillsammans med utvalda partners är ett bra sätt att utvärdera alternativa laddningsmöjligheter för framtidens bilar, säger Mats Moberg, chef för forskning och utveckling på Volvo Cars.

– På Vattenfall strävar vi alltid efter ökad kundnöjdhet. Möjligheten att testa ny teknik i nära samarbete med olika branscher och företag är av stort värde för fortsatt utveckling och arbete för att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation, säger Susanna Hurtig.

Initiativet för trådlös laddning är en del av det strategiska projektet Gothenburg Green City Zone, eller Gröna Göteborg. Detta är det första av många tester som ska bidra till att göra staden grönare.

Nätverket InCharge lanserades 2016 av Vattenfall och har i dag 30 000 anslutna laddningspunkter i norra Europa.

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Elektrisk lastbil, ca 1910. Källa: Bewags arkiv.

Över hundra år senare: Elbilarna är på uppgång igen

Inga avgaser, inget buller och inga fula bensinstationer – bara rena bilar som går på fossilfri el i stället för bensin och diesel. Det här kanske låter som en beskrivning av en fjärran fram...

Volvo eldriven lastvagn
Volvo Lastvagnar

Vattenfall och Kaunis Iron i samarbete om fossilfria transporter

Kaunis Irons malmtransporter ska bli fossilfria. Företaget planerar satsa cirka en halv miljard på nya eldrivna lastbilar: Nu är det klart att ekipage på 74 ton från Volvo Lastvagnar ska tes...

CAKE-motorcykel

Vattenfall och CAKE visar upp dolda koldioxidkällor vid produktion av elmotorcykel

Vattenfall skapar tillsammans med elmotorcykeltillverkaren CAKE klimatmedvetenhet genom att visa upp koldioxidavtrycket i formen av en kub.