Ringhals går mot strömmen - rekryterar 15 ingenjörer på ett bräde

Prognoserna varnar att arbetsmarknaden försvagas och att arbetslösheten förväntas toppa på 8,5% i slutet av 2024. När andra tvingas bromsa gasar Ringhals: kärnkraftverket satsar nu på koncept där utbildning varvas med praktik för att skräddarsy den specifika kompetens branschen ropar efter.

Ringhals förväntar sig att rekrytera 100 nya medarbetare per år de kommande åren. Trots att intresset för kärnkraft ökat är vissa tjänster utmanande att tillsätta: därför startar Ringhals en särskild satsning för att skräddarsy kompetens inom styr-, reglerteknik, el och automation. Ansökan har öppnat till 15 lediga tjänster där utbildning varvas med praktik under de sex till åtta första månaderna.

Målet är att bygga den kärnkraftspecifika kompetens som man av naturliga skäl inte har med sig när man antingen kommer direkt från skolbänken, eller från annan industri.

Ringhals_mot_strommen.jpg

Både för äldre och yngre

Satsningen vänder sig till både till yngre som nyligen gått ut gymnasiet eller högskola/universitet, men även till den som har mångårig arbetslivserfarenhet:

- Vi tror på styrkan i mångfald! Det finns en föreställning om att det krävs examen i teknisk fysik för att ha en chans inom kärnkraften. Men så är det inte, vi söker tekniskt intresserade personer som är redo för en utmaning, och som vill kunna utvecklas i sin yrkesroll. Vi uppskattar att man är nyfiken och har en vilja att lära sig nya saker, säger Michaela Mänd, gruppchef för elanalys på Ringhals

Eftertraktad kompetens i stor organisation

Den som blir utvald får en utbildning för arbete inom styr-, reglerteknik, el och automation på Ringhals. De nyrekryterade får dessutom var sin personlig mentor, och stöd från handledare och chefer för sin personliga utveckling.

- De som antas till programmet får en eftertraktad överblick över helheten i Ringhals verksamhet och ett brett nätverk i organisationen. Ett av programmets syften är att visa på den bredd av arbetsuppgifter som finns på Ringhals, och att redan från start visa de utvecklingsmöjligheter som finns inom företaget, säger Michaela Mänd.

Praktikperioderna ska ge en heltäckande bild av hur det är att jobba på ett kärnkraftverk och då specifikt inom området instrumentering, el och automation. Fokus kommer ligga på att vara ute i anläggningen och lära känna både den fysiska miljön och kärnkraftverkets rutiner, men även på att bredda individens nätverk.

Antagningen har öppnat och anställningen startar hösten 2024, exempel på kurser som ingår i programmet:

• Anläggningskännedom tryckvattenreaktorer
  • Kärnkraftsäkerhet
  • Mät- och reglerteknik
  • Felsökning, schemaläsning

Länk till mer information och ansökan

Mobil laddstation från Vattenfall lastas av intill Hemköp-butik i Söderköping

Vattenfall placerar mobil snabbladdstation i Söderköping

Vattenfall kommer under en testperiod mellan maj och augusti att ha en mobil snabbladdare för elbilar på plats vid Hemköp i Söderköping, en strategisk placering längs med E22:an.

Utsikt över Berlin

Vattenfall slutför försäljningen av värmeverksamheten i Tyskland till delstaten Berlin

Vattenfall har idag överlåtit samtliga aktier i Vattenfall Wärme Berlin AG, inklusive kraftverk, elnät, dotterbolag, anställda och aktieinnehav, till delstaten Berlin.

En anställd på Vattenfalls trading-avdelning vid sitt skrivbord med flera skärmar

Elmarknaden just nu: Lägre elpriser när värmen kommer

Maj inleds med varmare temperaturer men april blev betydligt kallare än normalt, vilket påverkade elpriset.