Slimme camera stimuleert recycling van plastic

Vattenfalls maandelijkse nieuwsbrief THE EDIT geeft je inzicht in de reis naar fossielvrij leven en gaat in op de klimaatuitdagingen van onze tijd. Dit artikel verscheen in THE EDIT, issue #9.

Plastic in groente-, fruit- en tuinafval oftewel gft-afval zorgt voor onnodige CO2-uitstoot. In drie Zweedse steden wordt op dit moment een digitale cameratechniek getest die het lucratief moet maken om afval beter te scheiden en meer te recyclen.

Afvalverbranding in ultramoderne energieterugwinningsinstallaties is een belangrijke dienst aan de samenleving. De teruggewonnen energie is dan een fantastische energiebron voor stadsverwarming. Maar als plastic afval niet eerst wordt gesorteerd, is dat deel een onnodige bron van fossiele CO2-uitstoot.

Tot op heden was het alleen mogelijk om specifieke ladingen afval te analyseren door de componenten met de hand te pakken en te wegen. Dit is tijdrovend en kostbaar en wordt daarom maar een paar keer per jaar toegepast. In plaats daarvan wordt de gemiddelde hoeveelheid fossiele CO2 in rookgas van verbranding gemeten. Dit betekent dat het bijna onmogelijk is om te onderzoeken uit welke afvalstromen het plastic afkomstig is.

Nu hebben drie energiebedrijven, namelijk Vattenfall, Tekniska Verken uit het Zweedse Linköping en Umeå Energi, het initiatief genomen voor een intelligente en mobiele installatie die de concentratie van verschillende soorten plastic in afval kan identificeren en meten, nog voordat het wordt verbrand. Met dit apparaat, FossilEye genoemd, kan de bron worden opgespoord en weten we dus welke klanten het plastic goed uit hun afval verwijderen. De techniek is ontwikkeld in samenwerking met het bedrijf RoboWaste.

Aanmelden THE EDIT

Ik wil graag de nieuwsbrief ontvangen en accepteer het privacybeleid van Vattenfall en de algemene voorwaarden van Brevo.

De nieuwsbrief is alleen in het Engels beschikbaar.

De nieuwsbrief is alleen in het Engels beschikbaar.

Stimuleert recycling

Het doel is om een systeem te ontwikkelen dat het lucratief maakt om al in het begin van de keten het juiste te doen, namelijk het plastic recyclen. Op die manier willen we de partijen in het begin van de leveringsketen voor afval stimuleren om hun plastic beter te recyclen.

“Het moet lucratief zijn om te voorkomen dat plastic verbrand wordt. Op termijn willen we er zo voor zorgen dat er minder plastic in ons afval belandt, doordat onze afvalverbrandingsklanten gestimuleerd worden en eisen kunnen stellen aan het afval dat ze verzamelen”, vertelt Per Kallner, R&D Portfolio Manager bij Vattenfall Värme.

Vattenfall Värme heeft een afvalverbrandingsinstallatie in Uppsala, ten noorden van de Zweedse hoofdstad Stockholm. De centrale levert een belangrijke bijdrage aan het stadsverwarmingssysteem dat 170.000 inwoners van Uppsala voorziet van duurzame warmte. Samen met de andere energiebedrijven gaat Vattenfall de komende maanden een mobiel prototype van FossilEye testen.

“FossilEye is gebaseerd op bewezen technologieën. Samen bieden ze een nieuwe methode voor het scannen van afval in verwarmingsinstallaties", zegt Henrik Lindståhl van Tekniska verken R&D. "De methode is een verdere ontwikkeling van de technologie die wordt gebruikt om materialen te identificeren bij het sorteren van mechanisch afval, gecombineerd met geavanceerde beeldanalyses. Met behulp van een digitale camera bepaalt de installatie razendsnel wat wel of geen plastic is en om welk type plastic het gaat – vandaar de naam FossilEye.”

Eerlijker systeem

Omdat het nu mogelijk is om plastic afval op te sporen wordt ook ons afvalverwerkingssysteem eerlijker, denken de energiebedrijven. Volgens de huidige regelgeving is degene die plastic in afval laat zitten niet verantwoordelijk voor de CO2-uitstoot die dit plastic veroorzaakt. Die verantwoordelijkheid komt nu terecht bij de warmte- en krachtcentrale, via het Europese emissiehandelsysteem, en uiteindelijk op de energierekening van stadswarmteklanten.

“FossilEye is een welkome oplossing voor alle warmte- en krachtcentrales die nu nog moeten betalen voor de CO2-uitstoot die veroorzaakt wordt door plastic in het afval van grote spelers. Wij willen ervoor zorgen dat FossilEye een wijdverbreid hulpmiddel wordt op alle centrales die energie winnen uit afval – in Zweden en in de rest van Europa”, zegt Ulf Kullh, Business Manager bij Umeå Energi.

Bekijk ook

Zijn vleermuizen en windturbines een levensvatbare combinatie op zee?

Inzicht in het grote geheel over de bewegingen van vleermuizen boven zee is belangrijke achtergrondkennis. Hierdoor kunnen exploitanten van windparken het risico op botsingen tussen windmole...

Lees het hele artikel

De toekomst van vliegverkeer: hoe wordt de luchtvaart fossielvrij?

De menselijke drang om de verre uithoeken van de wereld te verkennen is zo oud als de tijd zelf, maar onze reislust gaat ten koste van het milieu. Van elektrische vliegtuigen tot biobrandsto...

Lees het hele artikel

Drones maken het werk veiliger en efficiënter

De ontwikkeling van drones heeft grote vooruitgang geboekt. In Zweden wordt een complete waterkrachtcentrale in kaart gebracht om een perfecte digitale kopie te maken.