Vattenfall in partnerschap voor interconnectie VK-Noorwegen

Vattenfall, het Zweedse moederbedrijf van Nuon, heeft vandaag een samenwerkingsovereenkomst getekend met vier Noord-Europese energiebedrijven voor de planning en bouw van een interconnector voor elektriciteit tussen het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. Vattenfall is daarmee met haar partners Agder Energi, E-CO, Lyse, Scottish and Southern Energy de oprichting van het gezamenlijke ontwikkelingsbedrijf NorthConnect overeengekomen. Stabielere energieprijzen “Northconnect gaat een belangrijke bijdrage leveren aan de verder ontwikkeling van één Europese markt voor elektriciteit. Dit leidt tot meer concurrentie op regionale markten, een verbetering van de leveringszekerheid en stabielere energieprijzen voor consumenten,” aldus Harald von Heyden, Hoofd van Vattenfall Asset Optimisation and Trading. In 2020 operationeel Na de oprichting van NorthConnect gaan de gezamenlijke partners in de komende drie tot vier jaar onderzoek uitvoeren naar de technische en economische haalbaarheid van ontwikkeling, aanleg en beheer van een interconnector voor elektriciteit. De zogeheten HVDC (High Voltage Direct Current) krijgt naar verwachting een capaciteit van tussen de 1.200 en 2.000 MW. Het is de bedoeling dat NorthConnect uiterlijk in 2020 operationeel is. Duurzame energie De interconnector zorgt voor een directe verbinding tussen Vattenfall’s kernmarkt Zweden, dat onderdeel uitmaakt van de Nordic Market Area, met het Verenigd Koninkrijk waar het bedrijf de ambitie om sterk te groeien in haar duurzame energie portfolio. NorthConnect biedt een gedegen bussiness case voor de betrokken partners en maakt daarnaast het bestaande potentieel aan duurzame energie op een kosteneffectieve wijze beschikbaar voor de markt. Door het onderling verbinden van flexibele energiebronnen zoals waterkracht met onder meer windenergie kan NorthConnect een bijdrage gaan leveren aan het terugdringen van fossiel opgewekte elektriciteit. Groeimarkt Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke groeimarkt voor Vattenfall. In 2010 opende Vattenfall hier ’s werelds grootste windpark op zee: Thanet. Daarnaast bouwt het bedrijf op dit moment zowel op land als op zee aan verschillende windprojecten. Samen met Scottish Power Renewables heeft Vattenfall rechten verworven voor de ontwikkeling 7.200 MW capaciteit aan windenergie. Om deze ambities verder te ondersteunen kondigde Vattenfall recent de opening van een nieuw kantoor in Londen aan.

Bekijk ook

2020-04-3

Dronetechniek vereenvoudigt inspecties op moeilijk bereikbare plekken

Drones maken inspecties van hoogspanningslijnen, waterkrachtcentrales en kernreactoren ...