Vattenfall koopt grootschalig windproject in de Duitse Noordzee

Vattenfall is van plan om een offshore windpark te bouwen voor het eiland Sylt in de Noordzee. Dit toekomstige windpark kan een half miljoen Duitse huishoudens van elektriciteit voorzien. Het project is in eerste instantie voor 576 MW, maar kan verder worden uitgebreid. De bouw staat gepland voor 2014. Vattenfall heeft onlangs de licentie gekocht voor het nieuwe windpark van het Duitse bedrijf, Sandbank Power GmbH & Co. Op dit moment is de vergunning aanwezig voor 96 grote windturbines met een vermogen van 576 megawatt (MW). Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het project uit te breiden met nog eens 40 turbines. Het gebied in kwestie ligt op 90 kilometer ten westen van het Duitse eiland Sylt - in de nabijheid van het windpark, DanTysk. Een windpark wat Vattenfall samen met het gemeentelijke elektriciteitsbedrijf van München aan het realiseren is. Het nieuwe project heet Sandbank 24 en de bouw zal beginnen wanneer DanTysk is voltooid in het begin van 2014. De totale investeringsagenda van Vattenfall voor wind op zee en op land is 2.8 miljard euro tussen 2011 en 2015. Vattenfall is momenteel nummer twee in de wereld op het gebied van offshore wind. Oorspronkelijke persbericht.

Bekijk ook

Vattenfall/Sia Windig
2020-08-11

Warmtenet van Almere bereikt woontorens in Duin