Vattenfall verkoopt elektriciteitsnetwerken en stadswarmtebedrijf in Finland

Vattenfall en LNI Acquisition Oy hebben een overeenkomst getekend voor de verkoop van Vattenfall’s elektriciteitsnetwerken en stadswarmtebedrijf in Finland tegen een prijs van EUR 1,54 miljard. De transactie wordt naar verwachting afgerond in het eerste kwartaal van 2012.
Vattenfall ondertekende vandaag een overeenkomst met LNI Acquisition Oy, een consortium bestaande uit 3i Infrastructure plc, 3i Group plc, GS Infrastructure Partners en Ilmarinen Mutual Pension Insurance Company, over de verkoop van bepaalde finse bezittingen: Vattenfall Verkko Oy, het in omvang tweede elektriciteitsnetwerk in Finland en Vattenfall Lämpö Oy, een stadswarmteleverancier. De transactie heeft een totale waarde van EUR 1,54 miljard.
Vattenfall’s Finse verkooporganisatie en de Finse waterkrachtcentrales blijven eigendom van het bedrijf.
Øystein Løseth, CEO van Vattenfall: ‘als onderdeel van de Nordics hebben de warmte- en netwerkoperaties in Finland zich de afgelopen 10 jaar ontwikkeld tot zeer succesvolle bedrijven. Terwijl de desinvestering een belangrijke stap is in onze strategische richting, met een focus op de kernmarkten Zweden, Duitsland en Nederland, blijven wij actief op de Finse markt, maar vanaf nu alleen als verkooporganisatie en op het gebied van waterkracht’.

Bekijk ook

Achtergronden
2019-12-4

Vattenfall helpt palingen veilig passeren