Persberichten 13 november, 2019

Gedragscode Zon op land ondertekend

Ontwikkelaars van zonneparken, zoals Vattenfall gaan nadrukkelijk rekening houden met natuurbelangen en de belangen van omwonenden en bedrijven in de directe omgeving. Dat staat in de Gedragscode Zon op land die vandaag werd ondertekend.

In de gedragscode is opgenomen dat omwonenden vanaf het eerste begin meegenomen worden in de keuzes over het plan, het ontwerp en de mogelijkheid om financieel te participeren. Ook is vastgelegd dat het milieu moet worden ontzien.

Annemarie Schouten, bij Vattenfall verantwoordelijk voor de ontwikkeling van grootschalige zonneparken, is enthousiast over de gedragscode. “Met deze code zorgen we ervoor dat natuurorganisaties, omwonenden en de omliggende bedrijven beter betrokken worden bij de ontwikkeling van een zonnepark. Dit is een goede stap, die hoort bij de verdere professionalisering van onze snel groeiende sector.”

Onderdeel van de gedragscode is dat de ontwikkelaars waarde moeten gaan toevoegen aan de omgeving. Volgens Schouten is het nieuw te ontwikkelen zonnepark bij Haringvliet daar een goed voorbeeld van. In overleg met de bewoners is een landschapsontwerp gemaakt met een recreatieheuvel, een plek om te vissen en fietspaden die door het gebied heen gaan lopen. Bedrijven in de omgeving kunnen straks tegen korting zonnepanelen op hun daken laten leggen en zo voordelig verduurzamen. Door deze aanpak profiteren de direct betrokkenen mee van de ontwikkeling van het park.

De Gedragscode werd opgesteld door brancheorganisatie Holland Solar, de vereniging van omwonenden van energieprojecten NLVOW, Greenpeace, Milieudefensie, Natuur & Milieu, de Natuur en Milieufederaties, Natuurmonumenten, de koepel van energiecoöperaties Energie Samen en Vogelbescherming Nederland. Samen vertegenwoordigen deze organisaties meer dan 2 miljoen Nederlanders, 400 energiecoöperaties, 1000 lokale natuur- en milieugroepen, vele bewonersgroepen en 170 bedrijven in de zonne-sector.

Bekijk ook

Energiepark Haringvliet Zuid
2020-05-22

Eerste zonnepanelen Energiepark Haringvliet Zuid