Persberichten 22 januari, 2020

Vattenfall behaalt hoogste score voor toonaangevende inzet tegen klimaatverandering

Vattenfall krijgt voor het eerst de hoogste score, ‘A’, voor haar aanpak tegen klimaatverandering. De rating is uitgevoerd door de non-profitorganisatie Carbon Disclosure Project (CDP). Meer dan 8.000 bedrijven zijn beoordeeld en alleen de top van 2 procent behaalde de hoogste score.

Op basis van de verstrekte gegevens voor CDP's vragenlijst 2019 over klimaatverandering wordt Vattenfall gewaardeerd voor haar activiteiten om de uitstoot te verminderen, klimaatrisico's te verkleinen en de CO2-arme economie te ontwikkelen.

"Ik ben erg trots dat Vattenfall nu deel uitmaakt van de exclusieve club van A-genoteerde bedrijven. Dit is het resultaat van het feit dat alle onderdelen van Vattenfall samenwerken aan onze ambitie om een fossielvrij leven mogelijk te maken binnen één generatie", zegt Helle Herk-Hansen, Vattenfalls Head of Corporate Environment.

Paul Simpson, CEO van CDP, reageert: "Felicitaties aan de bedrijven die dit jaar een notering op CDP's A-lijst hebben behaald, omdat ze toonaangevend zijn door hun milieuprestaties en transparantie. De bedrijven die op de A-lijst staan, voeren de markt aan doordat ze milieurisico’s aanpakken en zich voorbereiden op voorspoed in de economie van morgen."

CDP past een gedetailleerde en onafhankelijke methode toe om de klimaataanpak van bedrijven te beoordelen, waarbij een score van A tot en met D wordt toegekend op basis van de volledigheid van openbaarmaking, bewustzijn en beheer van milieurisico's evenals het tonen van best practices op het gebied van leiderschap op milieugebied, zoals het stellen van ambitieuze en belangrijke doelen.

"Een notering op de A-lijst van CDP is het beste signaal dat we kunnen afgeven aan investeerders, klanten en andere belangrijke stakeholders: dat we de klimaatuitdaging serieus nemen en continu beter worden op het gebied van klimaatbescherming. We zijn gewoon op de goede weg", aldus Helle Herk-Hansen.

CDP's jaarlijkse openbaarmaking en scoreproces wordt algemeen erkend als de gouden standaard voor transparantie van bedrijven op het gebied van milieu. De Climate Change A-lijst wordt elk jaar door CDP gepubliceerd, naast de A-lijsten voor leiderschap op het gebied van bescherming van bossen en waterveiligheid.

Bekijk ook

2020-09-23

Website Vattenfall ontvangt Waarmerk drempelvrij

Vattenfall heeft als eerste energiebedrijf het Waarmerk drempelvrij ontvangen, het Nederla...