Werken aan duurzame energie voor Nederland

Nuon zet alles op alles om het aandeel duurzame energie in Nederland zo snel mogelijk te laten groeien.

Het jaarlijkse duurzaamheidsonderzoek van de Consumentenbond, Greenpeace,  Natuur & Milieu en Wise is zo opgezet dat een bedrijf als Nuon dat ook energie uit fossiele bronnen produceert sowieso slecht uit de ranglijst komt. Dit terwijl Nuon 20% van de Nederlandse windenergie opwekt en veel investeert in nieuwe duurzame projecten met wind- en zonne-energie. De partijen die hoog scoren in de ranking zijn vaak partijen die zelf weinig of zelfs helemaal geen stroom produceren. In plaats daarvan kopen deze partijen groene stroom in en verkopen dat door. Dat voelt toch een beetje raar.

Het onderzoek vergelijkt wat ons betreft dus appels met peren. Wij zijn van mening dat de energietransitie het meest gebaat is bij uitbreiding van de hoeveelheid duurzame opwek en dat is waar wij op volle vaart mee bezig zijn en trots op zijn.

Oplossingen

We zorgen voor steeds meer oplossingen in duurzame energie
Van alle stroom die in Nederland wordt verbruikt, is ongeveer 12% duurzaam opgewekt. Wij zijn samen met onze partners verantwoordelijk voor ruim 20% daarvan en hebben honderden miljoenen geïnvesteerd. We groeien in wind, zon, warmte, elektrisch vervoer en ontwikkelen bijvoorbeeld een superbatterij om wind en zon op te kunnen slaan.

Van grijze naar groene stroom

Mensen en bedrijven gebruiken veel energie. Wij produceren een groot deel van die energie en houden Nederland daarmee draaiend. Dat doen we zo schoon en efficiënt mogelijk, maar hiervoor zijn nog wel fossiele brandstoffen nodig. We kunnen niet van vandaag op morgen overschakelen naar 100% duurzaam, maar we willen dat zo snel mogelijk bereiken. Ondertussen zorgen we ervoor dat er altijd voldoende stroom is. We vinden het jammer dat het onderzoek daar geen waardering voor geeft.

Feiten

• Samen met Vattenfall, ons moederbedrijf, wekken we met onze windmolens stroom op voor zo’n 2 miljoen huishoudens. De helft van Vattenfall’s stroomproductie is vrij van CO2 uitstoot, inclusief kernenergie. Ruim een kwart van Vattenfall’s stroomproductie komt uit hernieuwbare bronnen, waterkracht, wind en biomassa.
  • Vattenfall gaat de komende jaren 5 miljard euro investeren in wind en zonne-energie. Dit moet leiden tot 4000 MW wind in 2020 en 7000 MW wind in 2025. Dat betekent stroom voor vier miljoen huishoudens in 2020 en zeven miljoen in 2025.
  • In Nederland is Nuon een van de grootste producenten van duurzame stroom. We produceren met onze eigen molens 13% (430 MW) van alle windenergie in Nederland en met onze partners samen zo’n 20% (675 MW). Dit staat gelijk aan het stroomverbruik van 530.000 huishoudens.

Onze mijlpalen en ambities

We zijn er altijd, ook als het om duurzaam gaat.

In Nederland hebben we 251 windmolens. Samen met ons moederbedrijf Vattenfall zijn we goed op weg om windkampioen van Noordwest Europa te worden, met 4.000 MW wind in 2020. In 2025 is dat zelfs 7.000 MW. Dat is voldoende voor wel zeven miljoen huishoudens.

Inmiddels zorgen we bij meer dan honderdduizend huishoudens voor stadswarmte, waarvoor we 2000 kilometer aan warmteleidingen aangelegd. Daarmee hebben we in 2015 bijna 195.000 ton CO2-uitstoot vermeden. Dit staat gelijk aan uitstoot die je vermijdt met zo’n 2 miljoen (460 voetbalvelden vol) zonnepanelen. En we breiden uit.

Samen met Vattenfall investeren we al sinds 2009 in elektrisch rijden. Nu al zo’n 125 miljoen euro. En met Heijmans beheren we ruim 2.200 laadpunten die elke maand door zo’n 9.500 elektrische rijders gebruikt worden. Per maand wordt in onder andere Amsterdam en Utrecht nu voor zo’n 2,5 miljoen emissievrije kilometers stroom getankt. Het netwerk met laadpalen bouwen we ondertussen verder uit.

We zijn met de regering in gesprek over het sluiten of verduurzamen van onze kolencentrale. Wij willen graag onze gascentrales meer inzetten omdat die 50% minder CO2 uitstoten dan kolencentrales. En dat in samenspel met veel meer windenergie. Zodat we groener worden en toch een betrouwbare en betaalbare energielevering kunnen blijven leveren.

Bekijk ook

Vattenfall

Centrales Diemen gaan van het Groningen-gas af

Het gasveld in Groningen produceerde een uniek soort aardgas. Het bevatte namelijk meer stikstof dan aardgas gewonnen in de rest van de wereld. Het Groningen-gas was daardoor laagcalorisch, ...