Groen gas van Renewi verduurzaamt gasmix Vattenfall

Vandaag ondertekenen Vattenfall en Renewi een duurzame nieuwe samenwerking. Vattenfall zal jaarlijks ruim 7,5 miljoen m3 groen gas afnemen van Renewi. Het groene gas gemaakt uit etensresten wordt toegevoegd aan het reguliere gasnetwerk, waar het zich vermengt met het aardgas en zo de gasmix verduurzaamt. Renewi start naar verwachting in het voorjaar van 2024 met de levering van groen gas.

In de overgang naar meer duurzame energie speelt groen gas een belangrijke rol. De productie en inzet van groen gas helpt in het bereiken van de klimaatdoelen op het gebied van CO2-reductie en helpt Nederland om minder afhankelijk te worden van aardgasimport. Een van de klimaatdoelstellingen is om in 2030 jaarlijks 2 miljard m3 groen gas te produceren in Nederland. Momenteel produceert Nederland jaarlijks ongeveer 250 miljoen m3 groen gas.

Amsterdams groen gas uit etensresten

Groen gas wordt gemaakt van biogas, wat voortkomt uit vergisting van bijvoorbeeld groente-, fruit- en tuinafval en mest. Het biogas wordt daarna gezuiverd en verbeterd, zodat er groen gas ontstaat dat qua samenstelling en kwaliteit vergelijkbaar is met fossiel aardgas.

Het groen gas voor Vattenfall wordt geproduceerd in een uiterst moderne installatie van Renewi Organics in Amsterdam. In deze vergister worden organische reststromen verzameld. Deze etensresten zijn afkomstig van restaurants en kantines; over-de-datumproducten zijn bijvoorbeeld afkomstig van supermarkten.

Gasmix wordt groener

Het groene gas uit de vergister wordt toegevoegd aan het reguliere gasnetwerk, waar het zich vermengt met het aardgas en zo de gasmix steeds een beetje groener maakt. In 2030 moet 20% van het gas dat door huishoudens en kleine bedrijven wordt verbruikt duurzaam zijn geproduceerd.

Cindy Kroon, Directeur klanten Vattenfall: “Groen gas werkt net zo goed als aardgas, of we dat nu gebruiken om te verwarmen, te douchen of te koken. Door meer groen gas te gebruiken maken we ons leven thuis weer een beetje duurzamer. Zo helpen we de samenleving vooruit en werken we aan fossiele vrijheid.”

Marc den Hartog, Directeur Renewi Commercial Waste Nederland: "Door afvalstromen om te zetten in nieuwe duurzamere grondstoffen werken we aan een schonere wereld. De samenwerking met Vattenfall is een mooi voorbeeld van zo veel mogelijk waarde uit afval halen en een substantiële bijdrage aan de circulaire economie leveren. De levering van groen gas draagt bovendien bij aan het behalen van de klimaatdoelstelling: Nederland klimaatneutraal in 2050."

Afbeelding boven artikel: De groengas-installatie van Renewi in Amsterdam waar Vattenfall jaarlijks 7,5 miljoen m3 groen gas van betrekt. Foto: Renewi

Bekijk ook

Vattenfall

Belangrijke stap in verduurzaming voor energieleverancier Powerpeers

Energieleverancier Powerpeers biedt vanaf nu 100% groen gas aan als duurzaam alternatief voor aardgas. Groen gas is redelijk nieuw op de energiemarkt en een belangrijke stap binnen de omscha...

Vattenfall/Jorrit Lousberg

‘De bouw van Windpark Wieringermeer was een groot, meeslepend en complex project’

Woensdag 30 september vindt de officiële opening plaats van Windpark Wieringermeer. Dit windpark is met 82 windmolens het grootste onshore windpark van Nederland.

Lees het hele artikel

"We moeten het echte risico van windparken voor vogels begrijpen"

Thermische camera's gaan vogelbotsingen registreren bij windpark Hollandse Kust Zuid in een test die in augustus van start gaat. "We zijn nog steeds op zoek naar de juiste technologie om het...