Vattenfall utnämnt till Sveriges mest hållbara energibolag

Vattenfall rankas högst av alla svenska energibolag i Sustainable Brand index årliga studie av Sveriges mest hållbara bolag.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie inom hållbarhet och genomförs en gång per år i Norden, Nederländerna samt i de baltiska länderna.

I årets studie klättrar Vattenfall för första gången upp i toppen bland de svenska energibolagen efter att ha nått en tredjeplats i fjol. Även på den totala rankingen tar Vattenfall ett kliv upp – till plats 24 från fjolårets 34:e plats.

– Det är väldigt glädjande för oss att få den här utmärkelsen! Det här är ett kvitto på att vår strategi och vårt hårda arbete med att möjliggöra ett fossilfritt liv uppskattas av våra kunder och intressenter. Hållbarhet är integrerat i allt vi gör och genomsyrar också våra partnerskap. Våra kunder och partner förväntar sig att vi producerar och levererar energi som väger in såväl sociala aspekter som klimat och miljö, säger Annika Ramsköld, Vattenfalls hållbarhetschef.

Sustainable Brand Index har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett urval av 24 300 svenskar i åldern 16 till 75 år intervjuats under perioden december 2021 till och med februari 2022. Totalt har 410 varumärken från 35 olika branscher bedömts utifrån hur de lever upp till 17 globala hållbarhetsmål.

Mer information om studien och 2022 års ranking hittar du här: www.sb-index.com

Johan Sennerö, pressekreterare, 073 046 40 45, johan.senneroe@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08 739 50 10, press@vattenfall.com

Ålar

Eels on wheels: Vattenfall planerar att transportera 12 000 ålar i år

Vattenfall fortsätter arbetet med att släppa ut ål nedströms vattenkraftstationen i Lilla Edet. Målet för samarbetet inom Krafttag ål är i år att transportera 12 000 ålar med tankbil från Vä...

Vattenfalls energiexpert Lasse Ejeklint

Sju enkla sätt att minska din elräkning

Spara på elen utan att göra avkall på komforten. Vattenfalls energiexpert Lasse Ejeklint ger råd hur du bäst går till väga för att hålla elkostnaderna nere.

Simmande fjällgäss

Så hjälper Vattenfall till att bevara fjällgåsen

Den utrotningshotade fjällgåsen ska öka i antal igen genom ett samarbetsprojekt där Vattenfall medverkar.