Förändringar i Vattenfalls koncernledning

Under 2024 sker förändringar i Vattenfalls koncernledning när Torbjörn Wahlborg, chef för affärsområdet Generation och Anne Gynnerstedt, Head of Legal and Corporate Security & Resilience, valt att lämna bolaget efter långa och framgångsrika operativa karriärer. Torbjörn Wahlborg stannar i sin roll till en efterträdare utsetts, dock senast till årsskiftet. Anne Gynnerstedt lämnar bolaget sista augusti. Rekryteringsprocesser för båda befattningarna är inledda.

Torbjörn Wahlborg har arbetat på Vattenfall sedan 1990 och haft en rad toppjobb inom bolaget, bland annat som ansvarig för Vattenfalls verksamhet i Polen och chef över Vattenfall Nordics. Han har varit del av koncernledningen sedan 2010 och är sedan 2014 ansvarig för affärsområdet Generation.

– Torbjörns långa karriär i Vattenfall har gjort att han har bidragit i många olika delar av Vattenfalls verksamhet. Hans djupa och breda erfarenhet har varit mycket värdefull för mig och för koncernledningen, inte minst i den omvälvande förändring som energibranschen är i början av. Jag kommer att sakna honom och önskar honom lycka till med nästa steg i livet, säger Anna Borg, vd och koncernchef för Vattenfall.

– Det har varit fantastiska år på Vattenfall. Jag har haft förmånen att få arbeta i olika länder och med i princip alla delar av värdekedjan inom elsektorn. Och framförallt med fantastiska kollegor, säger Torbjörn Wahlborg. Det är mycket jag kommer sakna men jag hoppas nu också kunna utveckla en del av de intressen jag haft parallellt med jobbet, inklusive styrelseengagemang.

Anne Gynnerstedt kom till Vattenfall 2012 från motsvarande befattningar på försvarsindustrikoncernen SAAB respektive Riksgälden. Dessförinnan var Anne chefsjurist på SAS Cargo och bolagsjurist på koncernstaben på SAS. Idag är hon även styrelseledamot i Swedish Space Corporation och nominerad till styrelserna i Sveriges Television och Enea.

– Annes unika och breda erfarenhet i kombination med hennes tydliga affärsfokus har gjort henne till en viktig del av koncernledningen. Hennes förmåga att alltid se affärsnyttan gör att hennes utnämningar både som Årets Bolagsjurist 2021 och Årets Chefsjurist 2023 var mycket välförtjänta. Jag kommer att sakna henne och önskar henne allt gott i nästa kapitel i livet, säger Anna Borg.

– Det har varit ett privilegium att vara på Vattenfall under 12 år. Energi och den omställning vi är mitt i engagerar alla. Jag är stolt över vad Vattenfall åstadkommer och står för och över våra engagerade medarbetare. Jag har varit utmanad och haft roligt på jobbet varje dag! Jag kommer att sakna det och inte minst mina medarbetare och kolleger, men nu har tiden kommit för ett nytt kapitel, säger Anne Gynnerstedt.

Rekryteringsprocessen har påbörjats och är öppen för både interna och externa kandidater.

Vattenfalls pressavdelning, +46 8-739 50 10

press@vattenfall.com

En grupp unga personer på Vattenfalls kontor

Vattenfall fortsätter stiga i studenternas rankning av attraktivaste arbetsgivaren

I årets studentundersökning från Universum stiger Vattenfall i rank hos samtliga tre huvudmålgrupper; civilingenjörer, högskoleingenjörer och IT.

Rasmus Helveg Petersen, ny Head of Communications i Danmark

Rasmus Helveg Petersen ny Head of Communications i Danmark

Vattenfall har utsett Rasmus Helveg Petersen till Head of Communications i Danmark. Han har tidigare varit Danmarks klimat- och energiminister och ordförande för klimatutskottet i det danska...

Kollage med fyra bilder undervattensbilder från Lillgrund

Havsbaserade vindkraftparker – därför lockar de till sig marint liv

När världen ställer om från fossila bränslen för att bekämpa klimatförändringarna är det viktigt att snabbt öka den fossilfria elproduktionen och samtidigt undvika att skada ekosystemen.