Vattenfall/Jorrit Lousberg

Vattenfall gaat fossielvrij staal van SSAB voor eigen activiteiten gebruiken

Vattenfall en SSAB hebben een intentieverklaring ondertekend over de levering van fossielvrij staal geproduceerd met de HYBRIT-technologie. SSAB zal, met materiaal van de HYBRIT-proeffabriek in Luleå in Zweden, fossielvrij staal leveren aan Vattenfall die het staal voor zijn eigen activiteiten gaat gebruiken.

In aanvulling op het al bestaande HYBRIT-initiatief uit 2016 starten Vattenfall en SSAB een diepgaande samenwerking om de staalindustrie te transformeren naar een fossielvrije staalproductie, het gebruik van fossielvrij staal te promoten en producten te produceren met een radicaal verminderde CO2-voetafdruk.

Vattenfall heeft staal met een hoge sterkte nodig voor verschillende onderdelen en SSAB kan dit leveren. Volgens plan krijgt Vattenfall volgend jaar al toegang tot fossielvrij staal van SSAB, met sponsijzer van de HYBRIT-proeffabriek. De hoeveelheid geleverd staal zal toenemen zodra de productie wordt opgeschaald. Vattenfall is van plan om volgend jaar pilots te starten met mogelijke toepassingen voor hoogspanningsmasten, waterkrachtdammen, netwerkstations, verankeringsstructuren voor onshore windenergie en delen van funderingen voor offshore windenergie.

Vattenfall streeft er ook naar om met onderaannemers te werken die fossielvrij staal gebruiken en zal daarom eisen dat ten minste 10 procent van het staal dat Vattenfall elk jaar inkoopt vanaf 2030 fossielvrij is. Vattenfall en SSAB zullen ook samenwerken op het gebied van duurzaamheidsberekeningen en de levenscyclusanalysemethode (LCA) voor het berekenen van CO2-emissies om een volledige fossielvrije waardeketen te garanderen.

"Het is zeer positief dat Vattenfall erin geslaagd is om enkele van de eerste leveringen veilig te stellen, ondanks de grote vraag. We sluiten nu de cirkel in de HYBRIT-samenwerking door de stap te zetten naar het gebruik van fossielvrij staal in onze activiteiten. We werken vastberaden aan fossiele vrijheid en ons doel is om tegen 2040 in onze hele waardeketen een uitstoot van netto nul procent te hebben. Het elektrificeren van de samenleving vereist veel meer staal en, op de lange termijn, veel leveranciers, en Vattenfall heeft het fossielvrije staal nodig om onze ambitieuze doelen te bereiken. Samen met SSAB kunnen we de weg wijzen naar fossiele vrijheid", zegt Annika Ramsköld, Head of Sustainability bij Vattenfall.

"Het voelt ongelooflijk goed dat Vattenfall, met wie we een succesvolle samenwerking hebben met betrekking tot HYBRIT, nu fossielvrij staal gaat gebruiken in hun producten en gaat werken met onderaannemers die dat ook doen. Het laat zien wat we kunnen bereiken als we samenwerken en dat is volledig in lijn met ons doel om niet alleen onze eigen uitstoot te verminderen, maar ook bij te dragen aan het verminderen van de CO2-voetafdruk van andere delen van de waardeketen", zegt Christina Friborg, Head of Sustainability bij SSAB.

Vattenfall en SSAB behoren tot de vele oprichters van de First Movers Coalition. Deze overeenkomst is volledig in lijn met het doel van de coalitie om een groter aandeel van nieuwe technologie te kopen die doorslaggevend zal zijn in het bereiken van klimaatneutraliteit.

Sinds 2016 zijn Vattenfall, SSAB en LKAB eigenaar van het technologieontwikkelingsbedrijf Hybrit Development AB dat tot doel heeft technische oplossingen te ontwikkelen voor een fossielvrije waardeketen voor de productie van fossielvrij staal.

Lees ook: Hybrit: samen fossielvrij staal produceren | Vattenfall Grootzakelijk

Foto: Vattenfall/Jorrit Lousberg

Bekijk ook

Vattenfall en Kia Nederland starten partnership

Vattenfall en Kia Nederland sluiten een partnership waarbij duurzame energie-oplossingen centraal staan. Zo kunnen Kia-klanten eenvoudig een energiecontract afsluiten en producten op het geb...

Lees het hele artikel

Vattenfall en BASF gaan samenwerken in Duitse offshore windparken Nordlicht 1 en 2

Vattenfall en BASF voeren vergevorderde en exclusieve besprekingen om samen te werken aan de projecten Nordlicht 1 en 2 door de verkoop van 49 procent van de projectaandelen aan BASF.

Lees het hele artikel

"We moeten het echte risico van windparken voor vogels begrijpen"

Thermische camera's gaan vogelbotsingen registreren bij windpark Hollandse Kust Zuid in een test die in augustus van start gaat. "We zijn nog steeds op zoek naar de juiste technologie om het...