Vattenfall/Jennie Lind

Vattenfall wil nieuwe waterkrachtprojecten realiseren in Zweden

Wil je meer interessante verhalen lezen over klimaatslimme energie en duurzaamheid?
Meld je hier aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief THE EDIT (ENG).

Voor het eerst in meer dan twaalf jaar staan er bij Vattenfall nieuwe waterkrachtprojecten op de planning. Het betreft vier locaties in Zweden waar al waterkrachtinstallaties aanwezig zijn. In totaal gaat het om 720 megawatt aan nieuwe waterkrachtcapaciteit, als de investeringsbeslissingen genomen worden.

De bouw van de geplande waterkrachtprojecten van Vattenfall kan in 2026 van start gaan en duren tot in de jaren 2030. Er zijn al voorbereidende studies gestart als voorbereiding op geplande investeringsbeslissingen in de toekomst.

“Als de plannen goedgekeurd worden, betekent dat een aanzienlijke toename van stroom wanneer we die het meest nodig hebben. Zo kunnen we voldoen aan de toenemende vraag naar fossielvrije elektriciteit, wat een voorwaarde is voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Waterkrachtreservoirs zijn de groene batterijen van Zweden en door te werken aan flexibiliteit en regelcapaciteit maken we ook een groter aandeel van wind- en zonne-energie in het elektriciteitssysteem mogelijk”, zegt Johan Dasht, Head of Hydro van Vattenfall in Scandinavië.

Er zijn vier projecten gepland die in totaal 720 MW aan waterkrachtproductie kunnen toevoegen.

• In de waterkrachtcentrale Harsprånget, bij de Lule-rivier in het noordoosten van Zweden, is het de bedoeling een operationele eenheid die al een tijd niet in gebruik is te vernieuwen en opnieuw in bedrijf te nemen. Potentieel tot 110 MW. De investeringsbeslissingen zijn gepland voor 2024 en de commerciële exploitatie is gepland voor 2026.
  • De Porjus-centrale, ook aan Lule-rivier, is van plan het waterdebiet en de productie te verhogen. Potentieel tot 80 MW. De investeringsbeslissingen zijn gepland voor 2026 en de commerciële exploitatie vóór 2031.
  • Er wordt een voorbereidende studie uitgevoerd om de krachtcentrale van Juktan, aan het Storjuktan-meer bij de rivier de Ume in de provincie Västerbotten in Oost-Zweden, om te vormen tot een centrale met pompopslag met een potentieel tot 380 MW. De investeringsbeslissingen zijn gepland voor 2027 en de commerciële exploitatie vanaf 2031. Juktan was de grootste centrale met pompopslag van Zweden en was in bedrijf van 1979 tot 1996.
  • Een vierde eenheid is gepland voor de krachtcentrale van Messaure aan de rivier de Lule. Potentieel tot 150 MW. De investeringsbeslissingen zijn gepland voor 2028 en de commerciële exploitatie voor 2032.

Waterkracht levert niet alleen een bijdrage aan de energievoorziening, maar speelt ook een belangrijke rol bij de balans van het elektriciteitssysteem naarmate de weersafhankelijke windkracht toeneemt. Waterkracht kan ook bij minder wind fossielvrije elektriciteit produceren en energie opslaan in waterreservoirs wanneer andere bronnen energie produceren.

“Vattenfall wil waterkracht blijven ontwikkelen om aan de toegenomen vraag naar fossielvrije energie te voldoen. De grote opslagcapaciteit in de dammen en de regelcapaciteit is een enorme troef. De voorbereidende studies zullen effectbeoordelingen omvatten voor het milieu, de technologie en de gevolgen voor lokale belanghebbenden, en we gaan in overleg met de betrokkenen op de plekken waar dat relevant is”, aldus Johan Dasht.

Feiten

Zweden heeft ongeveer 16.000 MW waterkracht. Hiervan bezit Vattenfall iets meer dan de helft, ongeveer 8500 MW.

Lees meer over Vattenfalls waterkrachtcentrales Hydro power - hydroelectric power - Vattenfall (ENG).

Foto: Vattenfall/Jennie Lind

Bekijk ook

Vattenfall

Minder cement zorgt voor klimaatbewust beton

Vattenfall heeft klimaatbewust beton voor waterbouwkundige werken ontwikkeld dat een lager gehalte aan cement bevat. Dit beton zorgt ervoor dat de CO2-uitstoot met ongeveer een kwart vermind...

Vattenfall/Jorrit Lousberg

‘De bouw van Windpark Wieringermeer was een groot, meeslepend en complex project’

Woensdag 30 september vindt de officiële opening plaats van Windpark Wieringermeer. Dit windpark is met 82 windmolens het grootste onshore windpark van Nederland.

Lees het hele artikel

Zijn vleermuizen en windturbines een levensvatbare combinatie op zee?

Inzicht in het grote geheel over de bewegingen van vleermuizen boven zee is belangrijke achtergrondkennis. Hierdoor kunnen exploitanten van windparken het risico op botsingen tussen windmole...