GVB Amsterdam
Vattenfall/Jan-Kees Steenman
Persberichten 20 juni, 2019

Fossielvrij reizen: iedere reiziger telt

De trams en metro’s van het openbaar vervoersbedrijf (GVB) in Amsterdam rijden al bijna een half jaar fossielvrij. Met een speciale tram maakt Vattenfall duidelijk welke impact dat heeft.

Elke dag pakken zo’n 323.000 passagiers de tram. Dankzij de overstap van het GVB naar duurzame energie werken de reizigers, misschien zonder het te beseffen, mee aan een fossielvrij leven. Om daar meer inzicht in te geven, rijdt tot 28 juli een speciale tram door de Amsterdamse straten, waar dat getal duidelijk op staat vermeld. Daarmee maakt Vattenfall duidelijk dat de energietransitie inmiddels in volle gang is en dat alle Amsterdammers daaraan mee kunnen doen.

Amsterdam_GVB_Vattenfall tram 1.jpg

Sinds 1 januari 2019 rijdt het GVB op groene elektriciteit. Vattenfall levert de komende tien jaar duurzame energie die voor 100% uit eigen land komt, zoals van het net gebouwde windpark Slufterdam. Daarmee wordt elk jaar 90 Kton CO2-uitstoot bespaard, dat is driekwart van de totale CO2-uitstoot van het GVB. “De samenwerking past in de strategie van Vattenfall om binnen één generatie fossielvrij leven, wonen en reizen mogelijk te maken”, zegt Cindy Kroon, directeur Klanten van Vattenfall. “Daar hoort duurzaam openbaar vervoer natuurlijk ook bij.”

GVB is grootverbruiker van elektriciteit en wil vanaf 2025 klimaatneutraal zijn. Het bedrijf verbruikt net zoveel energie als 45.000 huishoudens in Amsterdam. Dat worden zelfs circa 55.000 huishoudens wanneer ook de elektrische bussen gaan rijden.

Foto's: Jan-Kees Steenman

Bekijk ook

Racedag 2
Vattenfall/Jorrit Lousberg